Progetto “PercoRSI”: la costruzione di un Distretto Economico Responsabile nella Provincia di Rimini

Lino Sbraccia -

Abstract


Since 2004, Figli del Mondo, a non-profit association, and the Rimini Chamber of Commerce have been heavily engaged in a series of projects aimed at promoting the culture of Corporate Social Responsibility, in the belief that a greater commitment by the local entities can contribute to an "added value" development of the province of Rimini. Thanks to the network built in recent years between local institutions, trade associations and professional bodies, the PercoRSI project is building the foundation for the development of an Economic Responsible Business District in Rimini.

PercoRSI, the project aiming in this direction, was started in recent years as an agreement between the Figli del Mondo and the Rimini Chamber of Commerce, in cooperation with the main trade associations of the province of Rimini (Confindustria, CNA, Confartigianato, Associazione Albergatori, API, Legacoop, Confcooperative, Confagricoltura) and two consortia (Consorzio Piccoli Alberghi di Qualità and Consorzio Sociale Romagnolo).

The subjects involved in various capacities in the PercoRSI project are companies, trade associations, trade associations, public institutions, schools, universities, professionals. The work methodology used in the project, which is repeated from year to year with some variations, is based on a coordination body, which organizes the development of specific annual activities aimed at various participants, a mid-term review and a final moment of verification of the activitied carried out with the local territory in a final plenary meeting involving all the interested stakeholders.

The construction of an Economic Responsible Business District  is an evolving process.

The PercoRSI project is a process that has been acting over the years on the theme of social responsibility with a gradual approach and diversified objectives: evolving from an initial information and learning phase to a more operational and practical activity of sharing and implementing best practices, in order to put corporate social responsibility in action.


Dal 2004 l'Associazione Figli del Mondo e la Camera di Commercio di Rimini si sono fortemente impegnati in una serie di progetti finalizzati a diffondere la cultura della Responsabilità Sociale d'Impresa, nella convinzione che un maggior impegno di tutti possa contribuire a uno sviluppo "di valore" del territorio della provincia di Rimini. Grazie al lavoro di rete degli ultimi anni con le istituzioni locali, le associazioni di categoria e gli ordini professionali, si stanno costruendo le basi per lo sviluppo a Rimini di un Distretto Economico Responsabile. PercoRSI, il progetto che ne è alla base, è nato negli ultimi anni proprio da una convenzione tra Figli del Mondo e la Camera di Commercio, con la collaborazione delle principali associazioni di categoria della provincia di Rimini (Confindustria, CNA, Confartigianato, Associazione Albergatori, API, Legacoop, Confcooperative, Confagricoltura) e di due consorzi (Consorzio Piccoli Alberghi di Qualità e Consorzio Sociale Romagnolo). I soggetti coinvolti a vario titolo nel progetto sono imprese, associazioni di categoria, ordini professionali, enti, mondo della scuola, università, professionisti. La metodologia di lavoro che caratterizza il progetto e che si ripete di anno in anno in declinazioni diverse prevede un tavolo di confronto istituzionale con funzioni di coordinamento, lo sviluppo di attività annuali specifiche rivolte ai vari soggetti partecipanti, una verifica intermedia e la verifica condivisa dal territorio del lavoro svolto in un'assemblea plenaria finale. La costruzione di un Distretto Economico Responsabile è un processo in evoluzione. PercoRSI è un cammino che ha affrontato negli anni il tema della responsabilità sociale con un approccio graduale e diversificato per obiettivi: da una fase informativa a una formativa e di approfondimento, fino a un approccio più operativo e pratico.



Keywords


Corporate Social Responsibility, Economic Responsible Business District, Responsabilità sociale di Impresa, Distretto economico responsabile

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.4485/ea2038-5498.265-269

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Registered by the Cancelleria del Tribunale di Pavia N. 685/2007 R.S.P. – electronic ISSN 2038-5498

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


Privacy e cookies