Governance e accountability nelle Fondazioni Bancarie

Chiara Leardini - , Gina Rossi - , Claudio Todesco -

Abstract


The paper outlines the key aspects of governance and accountability in relation to the management of Savings Bank Foundations.
These particular type of foundation are characterized by the presence of two different "business unit": one in charge of the asset management activity and the other one in charge of the grant making activity. However Savings Bank Foundations are managed by a single governing body. This particular "status" has two main consequences:
- the governing body should take decisions seeking to improve either the asset management activity or the grant making activity;
- the reporting activity has to provide a clear disclosure about the results of the two activities carried out by the foundations.
Therefore, related to the Governance aspect, the paper outlines the need for the Foundations to:
- clearly define the role of the different organizational bodies;
- hire professionals able to manage the two Foundation's activities;
- lay out in a document the priority assigned to the different field of activities of the "grant making unit".
Regarding the accountability, Foundations should create two different reporting systems for the two activities in order to measure and evaluate the results of the two "business unit" in a separate way. In particular, for the grant making activity Foundations should develop a specific reporting system in order to measure the impact created for the community. This system could lead to evaluate either the grant making
unit on the whole or the performances of the organizational bodies. However foundations should always verify the consistency between the goals of the organizations and the needs expressed by the community.

Governance e Accountability costituiscono due momenti centrali nell'amministrazione di un'azienda. Alla Governance, infatti, spetta il compito di individuare gli organi che compongono la struttura aziendale
nonché le funzioni che ad essi competono e le responsabilità che ne conseguono. All'Accountability, per converso, spetta il compito di dimostrare - attraverso un'attività di rendicontazione periodica - la capacità degli organi stessi di conseguire i fini istituzionali prefissati. La natura peculiare dell'azienda fondazione bancaria conferisce, se possibile, ai temi della Governance e dell'Accountability una rilevanza ancora maggiore. La coesistenza di due distinti cicli di gestione e la presenza, nel contempo, di un soggetto economico unitario impongono, infatti, da un lato che i processi decisionali siano in grado di valorizzare le due anime che convivono nella fondazione; dall'altro che l'attività di rendicontazione dimostri in modo trasparente i risultati conseguiti attraverso la gestione del patrimonio e l'attività istituzionale.

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.4485/ea2038-5498.81-95

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Registered by the Cancelleria del Tribunale di Pavia N. 685/2007 R.S.P. – electronic ISSN 2038-5498

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


Privacy e cookies