Il percorso verso la qualità totale: l’Azienda Ospedaliero-Universitaria Consorziale Policlinico di Bari

Maria Michela Spadavecchia - Dipartimento Studi Aziendali e Giusprivatistici – Via Camillo Rosalba 53, 70124 Bari – Università degli Studi di Bari

Abstract


The present survey, starting from the concept of quality in the public field, focalizing the attention in the Italian public health sector.  The goal of the research is to set firm points on the steps reached in theme of Total Quality, analyzing side by side the normative and the empirical aspect. To question such aspect, a public health situation of notable importance was chosen in the territory of the Puglia in the hospital "Policlinico" of Bari. Through the experience of management in the Policlinico, one tries to verify the use of and the realization of the principles and of the processes of Total Quality Management, in an economic and social context not deprived of objective and structural difficulties. The work, afar from judgment of the undertaken actions from the firm, at the point of demonstration, on one side, the complexity that accompanies the implementations of a system of Total Quality in a context of those health characteristics for critical forts, and on the other side, the validity and the concreteness of the results in terms of output and of outcome that Total Quality System is capable of getting.

 

 

Il presente lavoro di ricerca, partendo dal concetto di qualità in ambito pubblico, focalizza l'attenzione sul settore sanitario italiano. L'obiettivo della ricerca è fissare dei punti fermi sulle tappe raggiunte in tema di qualità totale analizzando parallelamente l'aspetto normativo e quello empirico. Per indagare su quest'ultimo si è scelta una realtà sanitaria di notevole importanza nel territorio pugliese quale l'azienda ospedaliera Policlinico di Bari. Attraverso l'esperienza del Policlinico si cerca di verificare l'adozione e l'attuazione dei principi e dei processi di Total Quality Management, in un contesto economico e sociale non privo di difficoltà oggettive e strutturali. Il lavoro, lungi dal voler giudicare le azioni intraprese dall'azienda, punta a dimostrare, per un verso,  la complessità che accompagna l'implementazione di un sistema di qualità totale in un contesto quale quello sanitario connotato da forti criticità, e dall'altro, la validità e la concretezza dei risultati in termini di output e di outcome che tale sistema è in grado di sortire.


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DOI: http://dx.doi.org/10.4485/ea2038-5498.67-79

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Registered by the Cancelleria del Tribunale di Pavia N. 685/2007 R.S.P. – electronic ISSN 2038-5498

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